29 januar, 2009

Så er vi i gang igjen.....

Så er vi i gang igjen.

Nå er det ikke først og fremst bloggen jeg har i tankene.
Men for all del, den også.

Etter måneder med bloggtørke, er vi på plass, med ny layout, ganske enkelt fordi frokostbordet vårt er flytta til frodig uteplass på nedre del av tunet her i Antsirabe, og vi har mye på hjertet.

Som mange av dere har lest eller hørt, så er vi inne i en ny krise her på Madagaskar. Politisk uro og brenning, ruteknusing, plyndring og dessverre, mange tapte liv. Etter 2-3 dager med demonstrasjoner og uro, er Madagaskar nå falt til ro og folket sørger. Det var så mye som skulle vært annerledes. Landets president hadde jo så mange gode intensjoner og idealer. I hvert fall var det slik vi oppfattet det. Kirkens folk jublet i 2002 og hyrdebevegelsen gikk i spissen for å markere støtte til denne Guds mann som nå skulle få land og folk opp av fattigdom og elendighet. I dag er det mange som er desillusjonerte.

Som en av våre arbeidere sa: "Nå gråter jeg meg i søvn om kvelden."
Og vi gråter med.


Hva er det som er gått galt?
Ja, det er ikke godt å si, men når den vanlige mannen i gata ikke opplever at hverdagen blir lettere, snarere tvert imot. Og samtidig erfarer at det er mange i dette landet som beriker seg på fellesskapets ressurser. Ja, da går det galt til slutt. Ordføreren i Tana valgte å sette ord på det mange tenkte da han kalte landets styre for diktatur og krevde ministeres avgang p.g.a. vanstyre. Planer om salg av store landområder til Koreanske Daewoo og stenging av ordførerens TV-stasjon, gjorde ikke situasjonen bedre.


Så er vi altså tilbake til tiden før Jumbo Score, Zoom, Shoprite, Leader Price og Magro. De ligger alle nede, enten i aske eller plyndret og rasert. De var symboler på et Madagaskar som ville opp og fram. Nå er det nok mange som føler og tenker at det er en lang vei å gå.


Vi får se. Kanskje retter ting seg veldig fort. Kanskje kan det komme noe godt ut av denne krisen. Kanskje har det vært en lærepenge og sterk påminnelse om behov for kursendring for landets president og regjering. Det ligger mange spennende dager foran oss.









Røyken stiger opp fra Magro-varelageret i Antsirabe.

2 kommentarer:

Merethe sa...

Kjære mamma og pappa!
Så bra dere er i gang med skrivingen igjen. Dere har fått dere et veldig fint frokostbord:)

Jeg følger spent med på situasjonen på mada. Det er godt å høre at dere har det greit i det hele. Nå håper jeg inderlig at ting roer seg, for det er ikke noe hyggelig!
Gleder meg til å komme nedover i mars. Tenker lista over hva jeg skal ta med ut, er litt lenger nå som alle de store butikkene er borte. Jeg tar imot bestilling.

Glad i dere!
Klem fra
Merethe

Anonym sa...

Kjempebra dere oppdaterer litt igjen:)

Så har jeg til slutt fått meg skype jeg og. Kanskje klarer vi å holde litt bedre kontakt.

God tur til Morondava. Håper dere får en flotters tur. Så snakkes vi.

Klem fra A-J